Myynnin myytit Vol.1: Kelvottomat myyntikuukaudet

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaa myyntiin liittyvistä myyteistä ja muista kummallisuuksista!


Ootko myyjänä herännyt siihen, että on jo tammikuun puoliväli ja tuntuu, että ollaan telineissä edelleen?



Näin se vaihtui vuosi - kinkut on sulateltu ja raketit ammuttu. Ootko myyjänä herännyt siihen, että on jo tammikuun puoliväli ja tuntuu, että ollaan telineissä edelleen? Toivottavasti näin ei sun kohdalla käynyt. Itseni pääsee jokaisen tammikuun alussa ”yllättämään” se, että kaikki tulokset on nollassa ja siitä on taas lähdettävä liikkeelle.


Tässä blogi-postauksessa en kuitenkaan puhu vuoden alussa monesti esillä olevista vuositavoitteiden asettamisesta, tarvittavista tapaamismääristä tai itsensä johtamisesta, vaan avaan yhden meidän alan isoimmista myyteistä!


Mitä tässä yhteydessä tarkoitan myytillä?

Otetaan diginatiivin tietosanakirja - wikipedia - esille, ja haetaan myytille erittäin sopiva määritelmä: ”Myytti on muodoltaan dramatisoitu kertomus, jolla on pyhiä (uskonnollisia) ominaisuuksia; ei teoretisoiva esitys”. Vakuutusalalla tällaisia pyhiä kertomuksia kuulee aika ajoin, ja yksi yleisimmistä myyteistä on se, että joku kuukausi on huonompi myymisen kannalta, kuin joku toinen.


Meidän alalla väitetään, että huonoja myyntikuukausia on ainakin tammikuu ja elokuu. Syynä on tietysti asiakkaiden loma-ajat (lue: myyjän oma lomailu ja huono valmistautuminen lomalta paluuseen). Oon meidän myyjille karrikoinut tätä seuraavasti:


”Tammikuu on huono myyntikuukausi, koska lomalta paluu. Helmi-maaliskuussa on hiihtolomat, sehän sotkee ihan kaiken. Maaliskuun loppu ja huhtikuu on ihan ok, toki sielläkin on pääsiäisloma ja silloinhan ei kukaan osta mitään, kun kaikki on Levillä laskettelemassa. Toukokuu vielä menee. Kesäkuussa on juhannukset ja lomalle lähdöt, se on paska kuukausi. Elokuussa kaikki palailee lomilta ja starttailee vasta, se on kyllä ohi -kuukausi. Syksyllä tulee huonot kelit ja hyvät myyntikuukaudet, toki syysloma sotkee, ja joulukuussa kaikki keskittyy jouluun, jolloin tapaamiset ja päätökset siirtyy, joten se on yleensä vähän huono kuukausi".


Huonot myyntikuukaudet on täysin dramatisoitu kertomus, joka mun näkemyksen mukaan ei perustu mihinkään dataan. Kyseessä on siis pakko olla myytti. Meidän tiimin viime vuoden paras myyntikuukausi oli joulukuu!


Älä siis myyjänä usko tätä, tai muitakaan myyttejä vaan perusta tekemisesi mieluummin säännöllisyyteen, mitattavaan tekemiseen ja tulosten raakaan analysointiin (näihin vinkkejä tulevissa blogikirjoituksissa). Meillä myyjillä on taas tänäkin vuonna 365 potentiaalista kauppapäivää, toivottavasti et ole hukannut tai tule hukkaamaan niistä yhtäkään parempien aikojen odotteluun! Tsemppiä tekemiseen!


- Joona



93 katselukertaa0 kommenttia